Često postavljana pitanja

Na konkavna i kovexna auto stakla smeju da se lepe isključivo folije koje imaju atest (OZNAKU), tj proizvodi koji su prošli određene provere i koji ispunjavaju određene uslove za promet robe široke potrošnje usklađene sa propisima Republike Srbije.

Svaka atestirana folija je prvo podvrgnuta ispitivanju u akreditovanim laboratorijama, a nakon toga su dobijene oznake (npr ABC M 01) koje se postavljaju izmedju folije i stakla u vidu nalepnica.

Atestirana folija se može kupiti kod ovlašćenih distibutera i ugraditi u servisima koji su registrovani u Agneciji za bezbednost saobraćaja za takvu vrstu prepravke na vozilu. ( moze se videti na sajtu ABS-a ).

Pojedini materijali (folije) mogu ispunjavati uslove garancije od 5 do 12 godina, u slučajevima kada se montaža folija vrši u ovlašćenim servisima sa sertifikovanim majstorima za takvu vrstu montaže.

NAPOMENA: Pomenute folije se teško mogu naći u slobodnoj prodaji (na pijacama i slično).

 

Koja stakla smeju da se zatamnjuju, a koja ne?

Prednji vetrobran, tj. Šoferka se ne sme dodatno tamniti bilo kakvim premazima ili folijama!

Prednja bočna stakla ispred B stuba (kod vozača i suvozača), mogu da se zatamne, ali samo tako da ukupna vrednost prigušene svetlosti ne prelazi 30%, to praktično znači da se mogu dodati folije koje imaju 10-15% zatamnjenja.

Zadnja bočna stakla iza B i C stuba i zadnje staklo, tj. zadnji vetrobran mogu biti zatamnjena neograničeno. Praktično mogu biti prefarbana.

Kada vozilo ima fabrički zatamnjena stakla, da li je potreban atest?

Na vozilu su obično fabrički zatamnjenja stakla iza B i C stuba tačnije iza vozača ili suvozača sa zadnjim vetrobranom gde na svakom toniranom staklu stoji rimska oznaka V pored holograma na staklu. Kada na staklu stoji takva oznaka nije potrebno dodatno ispitivanje ali u slučaju da se takva stakla dodatno dotamnjuju potrebno je svako staklo oznaciti nalepnicom i podvrgnuti ispitivanju.

Kada vozilo ima dodatno zatamnjena stakla prilikom uvoza da li treba atest?

U slučaju da su na vozilu prilikom uvoza dodatno zatamnjena stakla neophodno je da svako staklo koje je zatamnjeno nosi utisnut ili dodatno označen ABG broj (npr D 2565) i da poseduje određeni sertifikat za folije u obliku papira ili kartice (npr TUF . ABG I slično)

Da li se bočna stakla autobusa mogu dodatno zatamnjnivati i da li je potreban atest ?

Bočna stakla iza vozača i suvozača kao i zadnji vetrobran na autobusima i mini busevima se mogu dodatno zatamnjivati u slučaju da nisu termo strukture (staklo+lajna+staklo) već jednostruka kaljena stakla sitnozrnaste structure. Mobilni baždareni aparati koji imaji spoljnju i unutrašnju jedinicu mogu izmeriti vrednosti zatamnjenosti i refleksije samo jednostrukim zatamnjenim staklima.

Da li se zaštitne folije mogu lepiti na sve površine na vozilu?

Poluretanske (PPF) ili PVC zaštitne folije se mogu lepiti na sve glatke I čvrste površine što praktično znači fabričko stanje vozila.

U slučaju da su površine napukle, ogrebane ili sitno oštećene, kao i elastične, brušene i reljefaste (plastični delovi prednjih branika, maski vozila, spojlera i dr.) nije moguće lepiti folije ili se mogu lepiti bez garancije na montažu.

Da li se zaštitne folije mogu lepiti na površine koje su pretrpele oštećenje završnog sloja – laka?

Pukotine, perutanje ili ljuštenje laka na pojedinim horizotalnim površinama vozila ( krovovi, haube, krila i dr.) su česte pojave koje su tehnološki i vizuelno neprijatne.

Lepljenje zaštitnih folija na takve površine nije moguće pošto se stvara rizik za dalje odlepljivanje od podloge. Preporuka je da se takve površine dovedu do čvrstog I glatkog stanja (podloga pre samog farbanja).

Kada se skidaju folije, da li dolazi do oštećenja vozila ?

Zbog svoje structure i debljine materijala, folija omogućava da se lako skida sa apliciranih površina bez korišćenja određenih hemijskih sredstava. Posle demontaže folije, na karoseriji se mogu naći sitni tragovi lepka koji se mogu trajno ukloniti poliranjem vozila nakon čega se dobija prvobitno ili fabričko stanje površina

Koja je razlika poliuretanskih zaštitnih folija od ostalih?“

Proizvodnjom skroz providnih poliuretanskih folija sa visokim sjajem, sa samoizlečivom površinom i hidrogard efektom, namenjenih za dugoročne zaštite vozila od oštećenja, dobijena je nova generacija folija koje imaju mnogobrojne prednosti u odnosu na PVC folije.

Na osnovu svoje poliuretanske elastične structure i u zavisnosti od debljine materijala, pružaju bolju svakodnevnu zaštitu od PVC folija za sva neprijatna dešavanja (namernih i nenamernih ogrebotina,  oštećenja od sitnih kamenčića – rizle, starenja laka i boje, zagađenja od insekata, ptica, katrana, ulja i dr.)

Da li je zaštitna poliuretanska folija ekonomski isplativa?

Jednostavnom brzom i lakom montažom u odnosu na tretiranje površina karoserije vozila farbanjem, ispravljanjem i poliranjem se štedi i vreme i novac.

Najbolji rezultati se dobijaju kod novih automobila posle nekog perioda upotrebe i otplate vozila za procenjivanje vrednosti radi kupovine staro za novo ili otkupa, na osnovu svog očuvanog izgleda (fabričkog stanja).

Svakodnevnom upotrebom vozila u gradskim i prigradskim sredinama i na osnovu analitičkih podataka oko vrednosti za održavanje dobrog stanja karoserije, može se zaključiti da se folija kroz garantni rok isplati kao investicija.